header_image

Effekttoppen

Analyseavdelingen i Hegnar Media har muligheten til å teste dine annonser både på print og digitalt. Hvert år kårer vi de tre beste annonsene, basert på tester vi har gjort.

Effektindeksen 2018

I 2018 målte vi totalt 249 annonser i Hegnar Media, 164 i Finansavisen og 85 i Kapital. Vi har bruk RAM som måleverktøy i over 10 år, og gjennom dette systemet kan vi ta ut de mest effektive annonsene gjennom «Ad Effectiveness Index» (AEI). Denne indeksen baseres på et gjennomsnitt av toppscore for hhv. annonsens evne til å vekke oppmerksomhet, engasjement og action. Høy score på alle disse områdene gir med andre ord en effektiv annonse.

Topp 3 i Kapital:

Nautic Norway - indeks 385
Friele
Urmaker Bjerke

Effekttoppen Kapital

Topp 3 i Finansavisen:

SELMER
Freia
Ebbesen & Jensen

effekttoppen FA

Effektindeksen 2017

I 2017 testet Businesskanalen 195 annonser i vårt RAM-panel i Kapital og Finansavisen. RAM-systemet gir oss anledning til å måle de mest effektive annonsene i Ad Effectiveness Index (AEI).

2017 var et år da BMW lyktes spesielt godt med bilagsannonsering i Kapital, og fikk både 1. og 3. plassering i effekttoppen. Rolex var også en annonsør som kom meget godt ut av totalvurderingen av annonsen!

I Finansavisen kom Norwegian helt på topp med sin B2B annonse, det lønte seg også å bli med på Rødstrømpeaksjonen som fikk meget god effekt. På en meget god tredjeplass med en indeks på hele 279 kom Fondsfinans.

 

Topp 3 i Kapital:

BMW – indeks 221
Rolex – indeks 205
BMW – indeks 197

Effekttopp1Kap2017

Effekttopp2Kap2017

Effekttopp4Kap2017

 

Topp 3 i Finasnavisen:

Norwegian B2B – indeks 349
Rødstrømpeaksjonen – indeks 291
Fondsfinans – indeks 279

Effekttopp1FA2017 

Effekttopp2FA2017

Effekttopp3FA2017

Effektindeksen 2016

I 2016 testet Businesskanalen nærmere 200 print-annonser gjennom våre leserpaneler i RAM for Kapital og Finansavisen.

Ikke overraskende kom «Bil» meget godt ut også i 2016. Men på topp 3 finner vi også «Hvitevarer» og Solørs «Stillingsannonse» rettet mot bedriftsledere.

Solørs PR stunt kan du lese mer om her

 

Topp 3 i Kapital:

  1. Mercedes-Benz – indeks 305
  2. BMW – indeks 296
  3. Miele – indeks 283

 

 

Topp 3 i Finansavisen:

  1. Bavaria – indeks 259
  2. Mercedes-Benz – indeks 245
  3. Solør – indeks 238

 

 

Effektindeksen 2015

I 2015 skilte bransjene «Reise», «Bil» og «Helse» seg spesielt godt ut og scoret aller best i effektindeksen.

Følgende annonser gjorde det best i henholdsvis Finansavisen og Kapital:

 

Topp 3 i Finansavisen:

  1. SAS – indeks 459
  2. BMW – indeks 305
  3. De historiske hoteller – indeks 289

 

Topp 3 i Kapital:

  1. Weifa – Ibux gel – indeks 350
  2. Audi – indeks 328
  3. USA spesialisten - 325

Ønsker du å teste dine annonser? Ta kontakt med Lena eller Åsa på innsiktsteamet