header_image
Foto: Marianne Maroni Block

Contentsatsningen i Hegnar Media

Content er et av de områdene som vokser mest i Hegnar Media. Vi tok en prat med produktsjefen for content&native ads, Richard Kristoffersen.

Hvorfor begynte vi med content?

- I to og et halvt år har Hegnar Media satset på content. Allerede da vi begynte så vi tydelige, positive tendenser i markedet og det viste seg raskt at det var en type format som konverterte veldig godt. Tidlige tester hos oss viste også at våre lesere likte dette formatet.

I sommer passerte vi fjorårets omsetning, og vi fortsetter å vokse. Vi ser en økende etterspørsel etter content på print, hvor vi tenker at innholdet skal se native ut. Vi har gått flere runder med redaktørene med tanke på design og merking for at annonsen skal se mest mulig native ut, og gi best mulig effekt uten at leserne misforstår.

den organiske trafikken utgjør en stor del av leserne

Til dags dato har vi fått null klager som går på merking, og det er vi veldig glade for, sier han stolt.

Vi har valgt å la innholdet ligge på vår egen side, Hegnar Agenda, hvorfor det?

- Det handler for det første om at leserne ikke er så glad i å klikke på en sak på vår side og bli sendt et helt annet sted. For det andre ser vi at den organiske trafikken utgjør en stor del av leserne og den får man ikke i samme grad om innholdet ligger på en bedriftsblogg, forklarer han.

Så legger han til, fornøyd:

- Vi har en takknemlig målgruppe å kommunisere mot, så selv om vi ikke er størst i klassen, så konverterer de svært godt sammenlignet med andre medier. Tilbakemeldingene vi får er at de er lenger inne på siden til kunden, har høyere spending, og har i gjennomsnitt en høyere liftetime expected value. Derfor ser vi at flere annonsører har kommet med kampanjer og lagt oss til i miksen på grunn av den dataen.

Agenda har god plassering på siden og en god in-screen, som gjør at vi kan rullere på nesten førti saker på forsiden samtidig som leverer godt, sier Kristoffersen.

Hvilke kampanjer har gått i høst?

- I høst har vi sett mye av ASK(aksjesparekonto), fond, investering og formuesforvaltning, pensjon og digitalisering er hovedgruppene og livsstil- og luksusvarer.

Vanskelige produkter som ASK og ulike fondsprodukter har ofte ligget på en egen landingsside hos oss. Når man har flere saker liggende på en slik landingsside så dobler man trafikken inn til kunden. Vi ser at kunder i dag gjennomsnittlig gjør 9-10 googlesøk før de handler. Derfor er det smart å jobbe med kunden når den er varm og har lyst til å lese mer. I den forbindelse har vi utviklet et produkt som vi kaller for Agenda abonnement, som er et always-on produkt. Det hjelper annonsøren med å være top of mind hos kunden, sier han. Slik ser en typisk landingsside ut.

Skjer det noe spennende fremover?

- Ja, vi jobber med et par virkelig morsomme contentcase om dagen som er store avtaler og kreative kampanjer. Det er utrolig spennende!