header_image

Effekttoppen 2018

I 2018 målte vi totalt 249 annonser i Hegnar Media. 164 i Finansavisen og 85 i Kapital. Vi har bruk RAM som måleverktøy i over 10 år, og gjennom dette systemet kan vi ta ut de mest effektive annonsene gjennom «Ad Effectiveness Index» (AEI). Denne indeksen baseres på et gjennomsnitt av toppscore for hhv. annonsens evne til å vekke oppmerksomhet, engasjement og action. Høy score på alle disse områdene gir med andre ord en effektiv annonse.

Resultatene for 2018 viser at det er stor bredde i de annonsene som fungerer best. Både B2b og en lang rekke B2c annonser plasserte seg i toppen, og fellesnevneren for de beste dreier seg om god målgruppeinnsikt, sterke merkevarer og premium-produkter. Og det mer relevant en annonse er, det høyere oppmerksomhet får den.

I Finansavisen gikk advokatfirmaet SELMER til topps med en unik helsides annonse med et i øyenfallende foto fra Lofoten. 6 av 10 lesere hadde lagt merke til annonsen, den påvirket lesernes syn på annonsøren positivt samtidig som den hadde signifikant høye verdier på action og handling.

På andre plass kom FREIA med en fristende helsides annonse for sin Premium sjokolade plassert i en helt relevant kontekst, nettopp i Finansavisens fredagsmagasin PREMIUM.  Og tredje plassen ble kapret av en annen relevant annonse, innrykket i juni av undertøysbutikken Ebbesen & Jensen, og som klart traff rett hjem hos Finansavisens lesere som både var klare for sommerferie og som vet at butikken leverer kvalitet.

Tett oppunder fulgte blant annet Seiko, Moccamaster, Emirates, BMW, Mercedes, med flere.

effekttoppen 2018 FA

 

I Kapital fikk en nykommer første plassen. Nautic Norway, båtforhåndler på vestlandet, hadde inngått samarbeid med luksusbåtmerket Fairline og valgte blant annet Kapital for å markedsføre dette. Åpenbart et budskap som traff rett i hjerte hos Kapital-leseren, for med en indeks på 385 skilte denne annonsen seg kraftig ut i 2018. På andre plass kom Friele med et relevant B2b budskap, og tredje plassen ble sikret av Urmaker Bjerke, kjent for høy kvalitet og forhandler av sterke merkevarer.

På de neste plassene var det blant annet Elkjøp, Slettvoll, Volvo, Seiko, Glava, Telenor og Freia som skilte seg ut.

effekttoppen 2018 Kapital

Her kan du se hvordan Effekttoppen har sett ut hvert år siden 2015!