header_image
Annonsetester viser at Kapital-leserne leser annonsene meget nøye og annonsene oppleves som en del av innholdet.

Kapitals målgruppe

Norsk næringsliv med toppledere i spissen bruker god tid med Kapital.

Kapital har en unik posisjon som Norges eneste businessblad og er en merkevare som i mer enn 45 år har stått for banebrytende næringslivsjournalistikk. Kapital har spesialkompetanse innen børs og finans, men har også dyptpløyende artikler på høyt nivå innen politikk, næringsliv, teknologi, kultur, underholdning og portretter.

Kapitals lesertall:

• 163 000 lesere hver utgave
• 288 000 eksponeringsmuligheter (GEP)
 
3 utgaver:
• 285 000 lesere
• 864 000 eksponeringsmuligheter (GEP)

Kilde: F&M 2017/1

 

Stabile lesertall gjennom flere år

Siden 2013 har magasinenes offisielle lesertall blitt målt hos Forbruker&Media. Kapital startet med et lesertall på 171 000 og har holdt seg innenfor intervallet +-5%. Kapital har 163 000 lesere i år (F&M 2017.1) mot 164 000 forrige år (F&M 2016.1).

Kapitals egenskaper:

• 60 minutter gjennomsnittlig lesetid
• 3,2 lesetilfeller for hver utgave
• 51% blir lest ved hvert enkelt lesetilfelle
• 2 ukers levetid
 

Lesere som bruker god tid

Som næringslivsmagasin har Kapital egenskaper som egner seg ypperlig for merkevarebygging og fordyping. Leserne er i modus for å bli underholdt og bruke godt med egentid for å lese nyttig økonomi- og næringslivsstoff. Kapital blir også tatt opp og lest ved flere anledninger, noe som gjør at din annonse blir sett flere ganger.

Beslutningstakerne:

• 58 000 beslutningstakere
• 64 % er toppledere
• 85 % har avgjørende innkjøpsmyndighet
• 48 % har 2 eller flere styreverv
 
• 45% har en husstandsinntekt over 1,5 mill.
• 22% har en husstandsinntekt over 2 mill.

Kilde: Ipsos Fagpresseundersøkelsen 2016

 

Toppledere med høy innflytelse

Med Kapital treffer du norsk næringsliv med toppledere i spissen. En målgruppe med stor påvirkningskraft og beslutningsmyndighet. De har stort nettverk og langt flere styreverv enn andre ledere.

Ledere og toppledere bruker lengst tid med Kapital av alle publikasjoner målt i Fagpressen.

Demografi:

• Menn: 72 % Kvinner: 28 %
• Høyskole-/universitetsutdannelse: 58 %
• Alder, 30-59 år: 53%
• Bosted, sentrale Østlandet: 59%
 
• 1 av 10 har en personlig inntekt over 1 mill.
• 1 av 20 har en husstandsinntekt over 2 mill.

Kilde: F&M 2017/1

 

Superforbrukerne

Kapital treffer en voksen målgruppe med høy utdannelse. De er godt i gang med karrieren, har høy inntekt og bor gjerne på Østlandet. Det er flest mannlige lesere, men ikke glem at nærmere en tredjedel er dedikerte kvinner med høy personlig inntekt.