header_image
"Fra og med i dag står Kapital med én fot i den tradisjonelle verden og én i den digitale. Vi satser sterkt på begge."

Trygve Hegnar presenterer nye Kapital

“Det mangler et friskt, dog seriøst og virkelig informerende økonomisk tidsskrift i Norge”, uttalte Trygve Hegnar ved lanseringen av Kapital i mars 1971.

47 år etterpå står Kapital med én fot i den tradisjonelle verden og én i den digitale. Her kan du lese lederen der Trygve Hegnar presenterer "nye Kapital".

 

Nye Kapital

Den 5. mars 2018 fylte Kapital 47 år. Med samme utgiver, samme redaktør (fra 2009 med Vibeke Holth som strålende medredaktør) og samme publisistiske linje og filosofi.

Kapital har nå 170.000 lesere, ifølge Kantar TNS’ offisielle lesertall for blader og magasiner. Dette er en økning på 11.000 lesere det siste halvannet året. I en verden hvor finansiell og økonomisk informasjon er sterkt økende i digitale medier over hele verden, inkludert Norge, er dette en sterk trend for en papirpublikasjon.

En av bærebjelkene har i alle år vært personlig økonomi og konkrete råd om alt fra aksjer og obligasjoner til kunst, skatt og råvarer (gull og sølv) og – av alt – frimerker.

De fleste av de konkrete rådene har vært om aksjer, og er det fortsatt med vår egen portefølje som i de fleste år har slått Hovedindeksen på Oslo Børs.

Credit Suisse Global Investment Returns Yearbook 2018, gjengitt i The Economist, viser den gjennomsnittlige avkastning i årene 1900 til 2017 på alle mulige aktivaklasser, og på topp ligger, som ventet, aksjer. Deretter følger, noe overraskende, vin, frimerker (som Kapital er den eneste publikasjonen i Norge som har dekket), fioliner, obligasjoner, kunst, platina, gull, sølv og diamanter (med negativ avkastning).

Tallene må tas med en klype salt, for i noen land er det skatt på for eksempel salg av egen bolig, mens det er skattefritt i Norge, og skatt ved kunstsalg er skattbart i de fleste land, mens salg av kunst som hører til innbo og eget hjem, er skattefritt i Norge.

I motsetning til mange andre medieaktører satser vi for fullt på papirutgaven. Det innebærer nå at vi har redesignet hele papirutgaven for at innholdet skal bli enda mer tilgjengelig for våre lesere. Vi har også skiftet til ny og bedre papirkvalitet som gjør at bilder og annonser kommer enda tydeligere frem. Tanken er at leseropplevelsen på papir skal være så optimal som mulig. Bredden i stoffvalget vil fortsatt være den samme, og fortsatt med bidrag fra eksperter på makro og andre bransjer.

Samtidig tar vi skrittet inn i den digitale verden med Kapital.no som nå blir et tillegg (ikke erstatning!) til papirutgaven.

På Kapital.no vil våre abonnenter finne et større utvalg av artikler fra papirutgaven samt nye og helt andre dagsaktuelle saker. Her lanserer vi den nye tjenesten KapitalIndeks, en stor database med tjenesten
“hvem er hvem i norsk næringsliv” hvor man kan søke blant et tusentalls navn og finne utfyllende informasjon om næringslivets mest sentrale aktører. Indeksen er laget med utgangspunkt i listene våre over
Norges 500 største bedrifter, Norges 400 rikeste og Norges 100 mektigste kvinner. Vi satser også mer på reise, teknologi og ikke minst på den nye bloggen vår, Kapitalt, som blir den første seriøse bloggen i Norge for dagsaktuelle og faglige innlegg, med totalt fravær av rosablogging. Første blogger ut er statsminister Erna Solberg, og deretter følger en perlerad av relevante samfunnsstemmer innen politikk og næringsliv. Det er bare å følge med!

Og, ganske morsomt, vil vin, som altså ifølge Credit Suisse er noe av det beste man har kunnet investere i gjennom 117 år, bli et nytt satsingsområde. Det skjer ved hjelp av reportasjer fra verdens vinområder, videointervjuer og en stor vinindeks med anbefalte viner.

Fra og med i dag står Kapital med én fot i den tradisjonelle verden og én i den digitale. Vi satser sterkt på begge.

Trygve Hegnars leder i Kapital nr 6, 2018

Ta en posisjon i Kapital

 

Kapital har mange spennende og alternative plasseringer som blir godt lest. Ta en posisjon mot vår vinside, nytt på markedet side, eller almanakken. 

Kontakt en av våre rådgivere

Norges mektigste forsprang

Ved å spille på det redaksjonelle innholdet kan du oppnå meget høy stoppeffekt.

Les mer her

 

ALD Kundereferanse

Les mer her hva ALD mener om sin annonsering i Kapital

Kapital hjelper Glava med å nå B2B-segmentet

Glava er et meget sterkt merkenavn i Norge mot privatmarkedet. De ønsker å bli med på vurdering i store businessprosjekter.

Les mer her

Kapital fungerer meget godt tilsammen med avis og nett

Da skjortegründer Espen Engebretsen i Lorang by Zeno skulle finne en langsiktig partner for medieplassering, anbefalte en bransjekollega ham å kontakte Hegnar Media. 

Les mer her