header_image

#rødstrømpe

Høsten 2017 har et lite team i Hegnar medias annonseavdeling jobbet svært aktivt med et givende prosjekt som har fått navnet #rødstrømpe. Hjernen bak prosjektet Thea Jerkø er stolt og spent på resultatet!

 

Kan du forklare Rødstrømpe konseptet?


- Annonseavdeling i Hegnar Media bidrar til Rød knapp-aksjonen 2017. Kampanjen setter fokus på vold mot kvinner, med en egen kampanje som skal samle inn penger til forebyggende tiltak. Rød knapp alliansen, som består av 8 organisasjoner, jobber for bekjempelse av vold mot kvinner. Vi erfarte at mange ikke hadde hørt om den røde knappen, så vi bestemte oss for å bidra med de midlene vi har. Kampanjen vår fikk navnet #rødstrømpe. Konseptet går ut på at vi oppfordrer menn til å kjøpe, og ikle seg, røde sokker i desember. Vi selger sokker og sprer budskapet på våre flater, i tillegg til i sosiale medier, og gjennom samarbeidspartnere. Mannlige modeller, kjente og ukjente, har blitt fotografert med røde sokker, og med oppfordringen om at menn skal vise sin støtte og kjøpe røde sokker. Vi startet prosessen med #rødstrømpe kampanjen en god stund før #metoo eksploderte i mediene, så det passer jo sånn sett bra at gutta nå får vise seg frem på en positiv måte. Målet er å få mest mulig spredning, og inntekt, så vi håper at flere aktører vil publisere annonsene vi har laget. Dette er ikke noe Hegnar media annonse skal eie, så vi ser på dette som en dugnad, hvor vi håper så mange som mulig kan bidra. Ingen andre enn Rød knapp alliansen tjener på dette, og vi har tett dialog med dem for at vi sammen kan sikre at pengene brukes best mulig, sier Thea.


Hvor fikk du ideen?


- Det hele startet etter en oppfordring fra annonsedirektøren om å skaffe flere kundemøter. Resultat ble litt annerledes en forespeilet, da ideen om å bidra med noe samfunnsnyttig dukket opp. Ballen rullet videre, og vi kom i kontakt med Rød knapp alliansen. Da vi blant annet fant ut at 1 av 10 kvinner i Norge opplever vold i parforholdet, skjøt engasjementet fart. Etter litt drodling fant vi ut at det kunne være spennende å oppfordre våre mannlige lesere til å være en rødstrømpe, med et seriøst budskap i bunn, forklarer hun.


Hva har vært det mest spennende med dette prosjektet?


- Vi har aldri jobbet med et så omfattende prosjekt før, så vi har fått litt å bryne oss på. Teamet har bestått av tre personer, som har utvikle konseptet, skrevet tekster, tatt bilder, skaffet sokkeleverandør, fått med en aktør som kan pakke og sende sokkene, fått i gang betalingssystemet og fikset andre samarbeidspartnere som har sagt ja til å bidra med gratis arbeidskraft. Det har vært mye armer og bein, og vi har enda ikke startet kampanjen, så vi trenger fortsatt all hjelp vi kan få. Hvis noen vil spre annonsene våre eller bidra på annet vis, så ta kontakt. Og ikke glem å kjøpe sokker, og spre #rødstrømpe i sosiale medier!